Recomandări pentru recuperarea datelor

Datele importante trebuie păstrate întotdeauna în cel puțin două locuri diferite, însă de foarte multe ori, din motive pe care nu le vom discuta aici, acestea sunt stocate pe un singur disk ce se poate defecta, ducând la situații neplăcute. Acțiunile întreprinse asupra disk-ului cu probleme de către utilizatori, prieteni, cunoștințe sau de către firmele ce oferă suport IT sunt critice pentru recuperarea ulterioară a datelor pierdute deoarece orice diagnosticare eronată sau tentativă nedocumentată temeinic poate distruge definitiv datele.

Aspectele decisive de care trebuie să se țină seama pot fi însă evidențiate, făcând posibilă evitarea degradării suplimentare a suportului de date.

  • Nu încercați niciodată experimente cu care nu sunteți familiarizați. Internetul abundă de informații așa-zis utile pentru a recupera datele. Însă fiecare situație are propriile particularități iar înțelegerea principiilor de funcționare și diagnosticarea corectă este esențială în rezolvarea cu succes a cazului. Dacă unele soluții “magice” au funcționat în anumite cazuri (deși nu aveți nicio certitudine că lucrurile s-au rezolvat în realitate), asta nu înseamnă că acele soluții funcționează și în cazul Dvs. Rețineți că orice încercare nereușită de recuperare diminuează șansele ulterioare de a accesa datele și poate crește foarte mult prețul.

  • – Dacă computerul Dvs începe să funcționeze defectuos sau din ce în ce mai greu, nu vă grăbiți să reinstalați sistemul de operare, fără o diagnosticare corectă în prealabil a hard disk-ului. Faptul că Windows-ul merge greu poate fi un semn că disk-ul este defect, iar reinstalarea poate să agraveze și mai mult defecțiunea.

  • Nu încercați să schimbați partea electronică a disk-ului. Acestă operație putea fi o soluție în urmă cu foarte mulți ani, însă odată cu creșterea densităților de înregistrare și a capacităților de stocare, pentru o funcționare optimă, este necesară “împerecherea” părții electronice cu partea mecanică a disk-ului (operație care se face în fabrică). Schimbarea acesteia cu alta, chiar dacă este de la același model și având aceeași versiune de firmware, poate duce la distrugerea definitivă a datelor. Iată un exemplu particular, însă reprezentativ. Firmware-ul disk-urilor (softul lor intern) are două componente. Una este memorată în partea electronică, iar cealaltă este scrisă pe platane. Având în vedere că cea scrisă pe platane este critică pentru inițializarea și funcționarea disk-ului, aceasta se stochează în zonele cele mai calitative din punctul de vedere al citirii/scrierii și al stabilității stratului de înregistrare. Aceste zone se determină în procesul de fabricație și pot diferi de la un disk la altul. Adresele acestor zone se memorează în partea electronică, pentru a permite accesarea la inițializare. În cazul în care se folosește o altă parte electronică, aceasta poate să aibă memorate alte locații ale SA-ului (zona de service, scrisă pe platane), lucru ce poate să provoace scrieri eronate pe disk, in locații ce pot distruge disk-ul și datele. Alte setări particulare memorate în partea electronică sunt adaptivele (parametrii de optimizare a canalului de citire/scriere, etc), unice pentru fiecare disk.

  • Nu desfaceți în nicio circumstanță disk-ul. Remedierea defectelor mecanice implică utilizarea de dispozitive hardware și software specifice fiecărui model de disk precum și piese de schimb compatibile. Dacă nu dețineți astfel de echipamente, de ce să îl desfaceți? Pentru că ați văzut pe Youtube că anumiți indivizi “trag” de capetele de citire deoarece cred că acestea sunt blocate pe platane? Asemenea acțiuni nu duc decât la ruperea acestora și la deteriorarea suprafeței de înregistrare, dublând prețul ulterior al recuperării și diminuând procentul real de recuperabilitate. Rețineți și faptul că dacă disk-ul nu este desfăcut într-o camera curată de clasa 100, o singură particulă de praf, prinsă între capul de citire și platan poate distruge toate datele de pe acesta, defectând și capul de citire respectiv, urmând ca ulterior, rezidurile rezultate să contamineze și celelalte capete, degradând si restul datelor.

  • Dacă auziți zgomote suspecte, opriți imediat calculatorul. În 90% din cazuri, zgomotele mecanice sunt cauzate de defectarea capetelor de citire/scriere. Încercarea de accesare a acestora în astfel de cazuri poate distruge total datele. Este necesară o analiză de urgentă în camera albă.

  • Nu instalați niciodată softuri de recuperare pe un disk defect. Dacă disk-ul prezintă defecte mecanice, acestea se vor agrava, iar o parte din datele pe care le doriți recuperate vor fi suprascrise, adică imposibil de recuperat ulterior.

  • Nu puneți niciodată disk-ul în frigider. În afara fabulațiilor nefondate de pe Internet, nu există niciun fundament teoretic și practic că acest lucru ar favoriza recuperarea datelor.

  • Nu mișcați disk-ul în timpul funcționarii, iar în cazul în care acesta nu mai functionează nu îl loviți sub nicio formă în speranța că îl veți “readuce la viață”. Disk-ul conține o mecanică foarte sensibilă și ușor deteriorabilă. Orice șoc mecanic poate provoca distrugeri la nivelul capetelor de citire /scriere și la nivelul suprafeței de înregistrare a platanelor.

  • Disk-urile lovite sau trântite nu mai trebuie să fie pornite sub nicio formă fără o analiză prealabilă în camera albă. De exemplu, în cazul disk-urilor lovite, dar care nu erau în funcționare, distrugerile critice survin în momentul în care se încercă pornirea acestora și nu în momentul lovirii efective (capetele se pot rupe, iar atunci când se pornește hdd-ul, acestea vor zgâria platanele, distrugând datele).

  • Toate aceste recomandări, urmate de apelarea la specialiști, vă vor ajuta să mariți șansele de reușită în recuperarea datelor, micșorând costurile aferente întregului proces. Pentru informații suplimentare, puteți apela oricând la specialiștii QUARTZ Data Recovery, companie dedicată exclusiv serviciilor profesionale de recuperări de date.