Recomandari pentru recuperea datelor

Datele importante trebuie pastrate intotdeauna in cel putin doua locuri diferite, insa de foarte multe ori, din motive pe care nu le vom discuta aici, acestea sunt stocate pe un singur disk ce se poate defecta, ducand la situatii neplacute. Actiunile intreprinse asupra disk-ului cu probleme de catre utilizatori, prieteni, cunostinte sau de catre firmele ce ofera suport IT sunt critice pentru recuperarea ulterioara a datelor pierdute deoarece orice diagnosticare eronata sau tentativa nedocumentata temeinic poate distruge definitiv datele.

Aspectele decisive de care trebuie sa se tina seama pot fi insa evidentiate, facand posibila evitarea degradarii suplimentare a suportului de date.

  • Nu incercati niciodata experimente cu care nu sunteti familiarizati. Internetul abunda de informatii asa-zise utile pentru a recupera datele. Insa fiecare situatie are propriile particularitati iar intelegerea principiilor de functionare si diagnosticarea corecta este esentiala in rezolvarea cu succes a cazului. Daca unele solutii “magice” au functionat in anumite cazuri (desi nu aveti nici o certitudine ca lucrurile s-au rezolvat in realitate), asta nu inseamna ca acele solutii functioneaza si in cazul Dvs. Retineti ca orice incercare nereusita de recuperare diminueaza sansele ulterioare de a accesa datele si poate creste foarte mult pretul.

  • – Daca computerul Dvs incepe sa functioneze defectuos sau din ce in ce mai greu, nu va grabiti sa reinstalati sistemul de operare, fara o diagnosticare corecta in prealabil a hard disk-ului. Faptul ca Windows-ul merge greu poate fi un semn ca disk-ul este defect, iar reinstalarea poate se agraveze si mai mult defectiunea.

  • Nu incercati sa schimbati partea electronica a disk-ului. Acesta operatie putea fi o solutie in urma cu foarte multi ani, insa odata cu cresterea densitatilor de inregistrare si a capacitatilor de stocare, pentru o functionare optima, este necesara “imperecherea” partii electronice cu partea mecanica a disk-ului (operatie care se face in fabrica). Schimbarea acesteia cu alta, chiar daca este de la acelasi model si avand aceeasi versiune de firmware, poate duce la distrugerea definitiva a datelor. Iata un exemplu particular, insa reprezentativ. Firmware-ul disk-urilor (softul lor intern) are doua componente. Una este memorata in partea electronica, iar cealalta este scrisa pe platane. Avand in vedere ca cea scrisa pe platane este critica pentru initializarea si functionarea disk-ului, aceasta se stocheaza in zonele cele mai calitative din punctul de vedere al citirii/scrierii. Aceste zone se determina in procesul de fabricatie si pot diferi de la un disk la altul. Locatiile acestor zone se memoreaza in partea electronica, pentru a permite accesarea la pornire. In cazul in care, se foloseste o alta parte electronica, aceasta poata sa aiba alte locatii stocate ale SA-ului (zona de service, scrisa pe platane), lucru ce poate sa provoace scrieri eronate pe disk, in locatii ce pot distruge disk-ul si datele. Alte setari particulare memorate in partea electronica sunt adaptivele (parametrii de optimizare a canalului de citire/scriere, etc), unice pentru fiecare disk.

  • Nu desfaceti in nici o circumstanta disk-ul. Remedierea defectelor mecanice implica utilizarea de dispozitive hardware si software, specifice fiecarui model de disk precum si piese de schimb compatibile. Daca nu detineti astfel de echipamente, de ce sa il desfaceti? Pentru ca ati vazut pe Youtube ca anumiti indivizi “trag” de capetele de citire deoarece cred ca acestea sunt blocate pe platane? Asemenea actiuni nu duc decat la ruperea acestora si la deteriorarea suprafetei de inregistrare, dubland pretul ulterior al recuperarii si diminuand procentul real de recuperabilitate. Retineti si faptul ca daca, disk-ul nu este desfacut in camera curata de clasa 100, o singura particula de praf, prinsa intre capul de citire si platan poate distruge toate datele de pe acesta, defectand si capul de citire respectiv, urmand ca ulterior, rezidurile rezultate sa contamineze si celelelte capete, degradand si restul datelor.

  • Daca auziti zgomote suspecte, opriti imediat calculatorul. In 90% din cazuri, zgomotele mecanice sunt cauzate de defectarea capetelor de citire/scriere. Incercarea de accesare a acestora in astfel de cazuri poate distruge total datele. Este necesara analiza de urgenta in camera alba.

  • Nu instalati niciodata softuri de recupere pe disk-ul defect. Daca disk-ul prezinta defecte mecanice, acestea se vor agrava, iar o parte din datele pe care le doriti recuperate vor fi suprascrise, adica imposibil de recuperat.

  • Nu puneti niciodata disk-ul in frigider. In afara fabulatiilor nefondate de pe Internet, nu exista nici un fundament teoretic si practic ca acest lucru ar favoriza recuperarea datelor.

  • Nu miscati disk-ul in timpul functionarii, iar in cazul in care acesta nu mai functioneaza nu il loviti sub nici o forma in speranta ca il veti “readuce la viata”. Disk-ul contine o mecanica foarte sensibila si usor deteriorabila. Orice soc mecanic poate provoca distrugeri la nivelul capetelor de citire /scriere si la nivelul suprafetei de inregistrare a platanelor.

  • Disk-urile lovite sau trantite nu mai trebuie sa fie pornite sub nici o forma fara o analiza prealabila in camera alba. De exemplu, in cazul disk-urilor lovite, dar care nu erau in functionare, distrugerile critice survin in momentul in care se incerca pornirea acestora si nu in momentul lovirii efective (capetele se pot rupe, iar atunci cand se porneste hdd-ul, acestea vor zgaria platanele, distrugand datele).

  • Toate aceste recomandari, urmate de apelarea la specialisti, va vor ajuta sa mariti sansele de reusita in recuperarea datelor, micsorand costurile aferente intregului proces. Pentru informatii suplimentare, puteti apela oricand la specialistii Quartz Data Recovery, companie dedicata exclusiv serviciilor profesionale de recuperari de date.